Samen Voor Pekela stelt vragen bij WMO huishoudelijke hulp.
Pekela 19-08-2024
Pekela de sociaalste gemeente van Nederland?
De gemeenteraad van Pekela nam op dinsdag 27 juni 2023 het
volgende besluit. De algemene voorziening WMO huishoudelijke hulp
moest op de schop en zou maatwerk worden. Men had waarschijnlijk
geen vertrouwen in de indicaties die door zorginstellingen werden
gedaan. Er werd 100.000 euro uitgetrokken voor professionele indicatie, want de indicatie zou in het vervolg door hbo geschoolde consulenten van de gemeente worden gedaan.
Een voorstel van Samen Voor Pekela om bestaande cliënten met rust
te laten werd niet overgenomen. Reden voor Samen Voor Pekela om
tegen de wijziging WMO huishoudelijke hulp te stemmen.
Het vervolg: Al gauw kwamen bij Samen Voor Pekela de eerste berichten binnen
van cliënten die met het keukentafelgesprek er vijf minuten bij kregen
of 5 minuten moesten inleveren aan hulp.
Wat iemand in 5 minuten moet doen is de vraag. Natuurlijk zullen er
een aantal cliënten tevreden zijn of hebben zelfs uitbreiding van hulp
gekregen, maar er zijn gevallen waarbij cliënten verbouwereerd
achterblijven, wat voor hun zelf onbegrijpelijk en niet te verklaren is.
Ook kwamen er bij het College van B en W en de raad brieven binnen
over hoe de cliënten en de naaste familieleden dit ervaren hadden. De
menselijke maat is in onze beleving ver te zoeken. Sinds de invoering
van de maatwerkvoorziening wordt langzamerhand duidelijk wat het
betekend voor cliënten van de WMO Pekela huishoudelijke hulp.
Hoe verder: De eerste rook is wat opgetrokken en sinds het begin van
tafelgesprekken zijn er al enkele cliënten, die in beroep zijn gegaan
tegen de beslissing van de WMO consulenten.
Ook hebben cliënten gebeld met de WMO afdeling dat ze het niet eens
zijn met de uitkomst maar kregen nul op het rekest.
Hieronder een voorbeeld: Als casus nemen we een cliënt die tot voor kort 1 uur per week hulp
kreeg maar nu m.i.v. 30 september nul uren hulp per week krijgt.
Mevr. is 88 jaar niet ziek maar kan gezien haar leeftijd het zwaardere
werk niet meer aan, is dus niet meer zelfredzaam. Tijdens het gesprek
bleek al snel dat mevr. niet meer in aanmerking zou komen voor hulp,
aldus haar dochter die aanwezig was bij het gesprek. Het was in de
ogen van de dochter geen gesprek om samen te kijken wat mevr. nog
aan hulp nodig had om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen,
maar meer een uitvoering van een genomen raadsbesluit. Mevr. voelde
zich niet gehoord en kon ook niet kwijt hoe moeilijk het is om hulp te
vragen als je na zoveel jaren zelfstandigheid merkt dat je bepaalde
taken niet meer zelf kunt uitvoeren. Mevr. voelde zich verslagen door
de verbale brij aan woorden van het WMO jargon. Toen ze ook nog te
horen kreeg dat ze als oudere verder niets te doen had en dus alle tijd
van de wereld had voor het huishouden was ze er helemaal klaar mee.
In het gesprek met haar dochter na het half uur bezoek van de WMO
consulent gaf ze aan dat ze zich afgedankt voelde en niet meer van
betekenis. In deze gemeente tellen ouderen niet meer mee., we worden
gezien als kostenpost en dat zal alleen maar erger worden. Ze heeft er
ook geen vertrouwen meer in dat de gemeente er voor haar is wanneer
ze ondersteuning op andere leefgebieden nodig heeft., ze voelt zich aan
haar lot overgelaten. Dat is pijnlijk om te zien en te ervaren aldus een
naast familielid dat iemand die haar leven lang een bijdrage heeft
geleverd aan de samenleving zich niet gehoord voelt na een half uur
praten VAN een WMO consulent en niet MET mevrouw.
Voorlopige conclusies: De uitvoering van de keukentafelgesprekken laat veel te wensen over: Mevrouw zou een melding hebben gedaan voor de WMO middels een brief, dit is niet het geval mevrouw heeft geen melding gedaan en de zorgaanbieder is niet bevoegd dit namens haar te doen. Daarna het keukentafelgesprek waar een schriftelijk advies uitkomt geen besluit.
Kunnen cliënten bezwaar maken tegen een advies als er geen beschikking is afgegeven? Er is geen informatie verstrekt tijdens het gesprek over de vervolgprocedure. De WMO consulente zou het eerst intern bespreken en dan mevrouw terugbellen. Het naaste familielid heeft expliciet gevraagd haar ook te bellen, is NIET gebeurd. Mevrouw is doof en heeft problemen met het korte termijn geheugen,en kan dus niet navertellen wat er is gezegd in het telefoongesprek.
Daar het familielid 1 x per twee weken de financiële administratie doet
komt ze erachter dat het onderzoeksverslag binnen was en de
reactietermijn van 5 dagen verstreken. Te laat dus. Vraag is het een
advies of een besluit? Een besluit kent juridische mogelijkheden, een
advies is een kwestie van oneens/eens. De gemeente is verplicht om
inwoners zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen met hulp vanuit
de WMO!
Nog een voorbeeld: Van een andere cliënt hoorden wij dat er gezegd werd U
kunt er wel 20 minuten bij krijgen maar dan waarschijnlijk wel van
een andere hulp, maar aangezien oudere mensen gehecht zijn aan hun
vaste hulp bij werkzaamheden, afspraken en vertrouwen, resulteerde
dit dat de cliënt af zag van de extra tijd om de huidige hulp te kunnen
houden. Deze manier van afdwingen keuren wij als fractie van Samen Voor Pekela
af!
Samen voor Pekela heeft duidelijk aangegeven en we waren de enige
hierin die gepleit heeft de bestaande cliënten met rust te laten,
Aan de hand van de bovenstaande casus is te zien wat het een en ander
voor gevolgen kan hebben. Het getuigt van weinig medemenselijkheid
als cliënten zoals beschreven worden in bovenstaande casus op deze
manier benaderd worden. Wij zien hier niks maar dan ook niks van
het sociale in terug waar Pekela zich zo graag mee profileert.
Na het opdoeken van de Seniorenraad is er nu het Adviesraad Sociaal
Domein , in hoeverre participeert deze club in het afpakken van tijd
en huishoudelijke hulp van inwoners van de gemeente Pekela?
Advies van de nationale ombudsman Graag verwijzen we naar het rapport van de Nationale ombudsman
Reinier van Zutphen het rapport Burger in zicht.
De ombudsman noemt het keukentafelgesprek “de uitgelezen
mogelijkheid voor gemeenten om echt naar burgers te luisteren, met
ze in gesprek te gaan over wat ze nodig hebben, wat ze zelf kunnen
doen en waar ze nog ondersteuning nodig hebben”.
Op deze manier voelen burgers zich het beste geholpen en versterk je
als gemeente de relatie en het vertrouwen.
Zoals het nu gaat worden dingen wel geregeld, maar raken mensen
gefrustreerd en teleurgesteld door het proces. Dat is helemaal niet
nodig. De gemeenten kunnen en moeten hier wat aan doen. De heer
Van Zutphen raadt gemeenten aan beter naar inwoners te luisteren en
flexibel en creatief zijn in het toekennen van WAO-voorzieningen als
standaard pakketten geen oplossing zijn.
In veel gemeenten is er een zogeheten Adviesraad Sociaal Domein, die
kan adviseren over wetten in het sociale domein zoals de WMO.
Gemeenten moeten meer gebruik maken van die adviesraden, omdat
ze inzicht leveren in het perspectief van de inwoner, aldus de
ombudsman.
Namens de fractie van Samen voor Pekela,
Grietje Smit Norder
Petra Manning
Leona Elders (commissielid)